Färger och enkla motiv.
Regnet föll från skyn och man kände på sig redan från tidig morgon att det aldrig skulle bli särskilt ljust denna dag. Lätt uttråkad började jag leta motiv att fota men hittade aldrig något riktigt bra. Istället bestämde jag mig för att studera färglära lite närmare och efter någon timma blev jag av detta ännu mer uttråkad. Så jag bestämde mig för att testa att ta en bild i en analog skala, det vill säga att samtliga färger ligger inom samma område på färghjulet. Det kan ge en dämpad mysig effekt om man gör det rätt, men samtidigt också ge en lite tråkig bild om det inte blir bra.
I jakten på ett motiv som visade sig vara jobbigare än vanligt, kanske på grund av mitt redan uttråkade sinne och kanske till viss del av vädret, så valde jag till slut en klassiker. Frukt! Hur många gånger har vi inte sett konstnärer avbilda frukter på ett bord? Nåväl, motivet kan tyckas tråkigt och inte särskilt originellt men det visade sig ändå passa bra för mitt ändamål.
Jag brukar använda mig av Adobes färghjul för att analysera färgerna i mina bilder. Där kan man ladda upp en bild och får ett snabbt svar på vilka färger som är dominanta i bilderna. Ni finner det här om ni själva vill använda er av det: https://color.adobe.com/sv/create/color-wheel/?ref=resource.fyi
Det kan hjälpa ibland att använda ovan länk när man skall efterbehandla en bild för att hitta en bra ton i bilden.
Päron, ett brunt slitet bord och ett äpple i centrum fick bli mitt motiv. Jag bearbetade bilden först i Capture One och tweakade fram ett utseende som jag gillade. Då kameran jag använder tar extremt skarpa bilder behövde jag dämpa det hela en aning, göra den lite mindre skarp och tillföra lite brus i form av grain. Jag dämpade även färgerna för att den inte skulle bli allt för färgglad. Därefter gick jag vidare i Photoshop för att “smutsa ned” bilden lite samt lägga till en overlay som får den att se mer ut som en målning och som en klassisk tavla.
Resultatet blev denna bilden, klicka på den för att se en större version. Jag bifogar även färganalysen från uppladningen hos Adobe. Där man ser att alla färger håller sig inom en analog färgrymd.