En saga skall berättas
En bra bild
En bra bild skall berätta en saga för betraktaren. Det här är något man ofta får höra. Men vad betyder det egentligen? Vad då berätta en saga? Jo, jag tänkte förklara för er, mina kära läsare, hur min personliga syn är på det uttrycket.
Ett bra foto kan vara många olika saker enligt mig. Det kan vara en hänförande bild på ett vackert landskap. En bild på människor djur eller ett objekt. Men vad skiljer sig en bra bild från att bara vara en bild? Tänk alla de gånger ni scrollar genom ert sociala flöde på Instagram eller Facebook, kanske om ni besöker ett konstmuseum eller rentav är ute och går på stan. Vad är det som får er att stanna upp i förundran när ni ser en bild av alla de tusentals andra ni matas med varje dag? Även om ni bara ägnar bilden några sekunder extra av er tid, varför gjorde ni det? Jag vill tro att det är för att något i bilden talar till er, väcker känslor eller minnen. Kanske väcker den drömmar och förhoppningar? Eller är den rent av är provokativ på ett sätt ni inte helt kan sätta fingret på. Oavsett orsak så berör bilden er på något vis, ibland är det uppenbart men i vissa fall är det mer subtilt.
För mig börjar en bra bild i fotografens eller konstnärens sinne, en vision om vad som skall berättas. En bra bild har en tanke bakom sig, ett genomtänkt narrativ med en egen hjälte i sagan. Där är början till vad som skiljer en bra bild från att enbart vara en bild eller “snapshot” som någon tar slumpmässigt samtidigt som de egentligen ägnar sig åt något annat. Sedan måste jag nog tillägga att även en snapshot som tas i ögonblicket utan någon vidare eftertanke kan också bli en väldigt bra bild. Många gatufotografer eller foton på objekt i rörelse är just sådana bilder och de kan bli hur bra som helst. Gatufotografer har dock oftast en tanke bakom sina motiv, och är vansinnigt skickliga på att fånga ett ögonblick som sekunden senare inte längre existerar.
Måste bilden vara vacker?
Kort sagt är mitt svar: Absolut inte! Visst är det trevligt om en bra bild också är något vackert att vila ögonen och tankarna i. Något man kan drömma sig bort med. En bild kan skänka glädje, humor och kan väcka vackra minnen man glömt bort. Precis som med musik kan en bra bild på ett ögonblick placera dig i ett annat känslotillstånd. Men den behöver inte alltid vara vacker. Den kan också vara provokativ. Kanske rentav grotesk eller skrämmande. Men om den för sitt budskap från fotografens sinne fram till dig, och väcker en känsla, så var den på sitt eget lilla vis en bra bild. Personligen gillar jag vackra och drömska motiv, men vem har inte stannat upp och betraktat en bild som väcker obehag, sorg eller ilska? Oavsett om motivet då gjorde dig illa till mods så lyckades den inte bara med att fånga din uppmärksamhet, den lyckades med att sprida sitt budskap.
Budskapet och betraktaren
Som fotograf eller konstnär måste man ställa sig frågan: Vem gör jag den här bilden till? Vem är det som skall se den? Varför gör jag den och vad vill jag att den skall förmedla? När fotografen ger bilden mening, och en själ, så vaknar den till liv i sig själv. Den behöver ha ett budskap. Kameran är bara ett verktyg för att fånga den känslan. Detta är inte alltid så lätt som det låter, om det nu låter särskilt lätt. Det finns ett oändligt antal narrativ och miljöer att skapa. Och bara fantasin sätter sina gränser. Vilket lätt kan göra det hela överväldigande och frustrerande. Man frågar ofta sig själv: vad tusan skall jag fota nu? Ni har alla med största sannolikhet hundratals saker i er närhet, i ert hem eller i nära liggande områden som skulle kunna bli fantastiska bilder. Små saker som skriker efter att bli upptäckta. Men man blir lätt blind för möjligheterna när just möjligheterna är så många. Man behöver inte resa till fjärran land för att hitta ett budskap och ta bra bilder, även om det så klart kan vara trevligt också.
När det gäller ett foto på en plats eller ett objekt brukar jag ställa mig följande frågor:
Vad vill jag berätta eller visa i bilden?
Passar det jag fotar in i det konceptet?
När i tiden vill jag att bilden skall utspela sig?
Det vill säga tar jag en bild som passar i en viss tidsålder. Kanske är det något som passar sig i en miljö som anspelar på forntid eller 50-tal? Kanske är det något som passar bättre i en modern miljö eller rentav som framtida science fiction? Eller är den helt enkelt tidlös?Varför skapar jag den här bilden, och varför tycker jag själv att det är intressant?
Vem skapar jag bilden för? ( Om jag bara skapar den för mig själv så är det så klart helt ok )
Varför finner jag just det här budskapet intressant?
Det kanske är självklart ibland, men långt ifrån alltid. Men betyder det något för dig så anstränger du dig också troligen lite extra för att bilden skall bli bra.
En bra bild har ett narrativ, En saga den vill förtälja.
Symbolismen och berättelsen
En bild på en vacker idyllisk landsbygd, eller kanske rentav något så enkelt en bild på en gammal kaffekopp på ett bord kan väcka många känslor inom oss. Det är något nostalgiskt över det. Kanske minns vi när vi var barn och fikade hemma hos vår mormor eller farmor ute på landet? Eller skapar bilden drömmar och en längtan till något framtida liv?
Samtidigt som en futuristisk bild på något kan skapa en känsla av wow-faktor, en känsla av att: Oj, det där såg riktigt coolt ut. En sådan bild skulle mycket väl kunna vara genomtänkt bild i en marknadsföring, som skapar ett köpbehov av en produkt du inte trodde dig behöva förrän du såg bilden.
Att bilder påverkar oss varje dag är knappast en hemlighet. Men alla bra bilder talar till oss på en djupare nivå genom sin symbolik. Alla känner inte samma känslor över samma bild. En bild som en person älskar kanske bara förbises och ignoreras av en annan. Vi har alla våra egna förutsättningar för hur vi uppfattar en bild. Precis som med musik.
Bilden till höger är ett exempel på en aningen tidlös men samtidigt lite mystisk bild. Varma toner i kaffebrunt ger en varm och lite äldre känsla. Det är en bild vid ett matbord där kaffet hälls upp i en gammaldags kaffekopp, det enda som är lite udda är att kaffekoppen till synes svävar fritt i luften. Det bruna bordet där texturen framhäver en gammal och sliten yta. Utspillda kaffebönor, samt en kvarn i bakgrunden. Den är både enkel att förstå och avancerad i sitt utförande. Dess mening däremot är nog olika för var och en som betraktar den.
Hjälten i sagan
Det här finns det så klart många undantag till. Men jag anser att varje saga behöver en hjälte. Något som sagan i bilden kretsar kring. Hjälten i ett landskap kan vara en vacker flod, ett träd eller ett berg vid horisonten. Det kan vara ett löv eller en blomma. Likväl så kan hjälten så klart vara en ett objekt, en person eller ett djur. Det kan vara som ovan, något så enkelt som en kaffekopp, eller ett kort ur en kortlek som i bilden till vänster. Men alla sagor behöver sina hjältar. Om du redan från början vet vilken hjälte du fokuserar på så lovar jag att du kommer börja ta bättre bilder. Självklart kan det också vara det omvända, det kanske inte alls är en hjälte utan en superskurk du fotar?
Några inspirationstips på blivande hjältar om du vill ta lite bilder skulle kunna vara: glasflaskor, koppar, blommor, leksaker, människor eller instrument. Fördelen med många av ovan exempel är att man behöver inte ta sig ut och vandra i naturen eller leta sig ut till en viss plats, de flesta bilderna kan man ta hemma vilken dag som helst på året. Bilden ovan på kaffekoppen tog jag vid mitt köksbord. Den andra bilden på korten som kastas mot kameran tog jag i vardagsrummet. Det enda som behövs är en idé och lite kreativitet så löser man det mesta.
Men! Med det sagt så är det inte alltid hjälten som bilden kretsar kring. Tänk dig till exempel en bild på en gitarr, lutad mot sidan av ett träd. Det är skymning och kvällen är precis på väg att göra sitt anspråk på världen. Lite längre bort sitter ett kompisgäng runt en lägereld eller en grill. Fokus och hjälten i bilden kanske är gitarren, medans människorna och det som faktiskt väcker mest känslor är statisterna, kompisgänget och livet i bakgrunden.
Färgteori, textur och ljus
Det är väl ingen hemlighet att färgerna spelar stor roll i en bild. Om du tar en bild på en brun hund bland bruna/orangea löv så smälter den lätt samman med bakgrunden och blir svår att se, men gör man det rätt så går det att få till det. I bilden till höger håller sig alla färgerna inom samma område på färghjulet, men ändå ser man motivet tydligt. Färgteori är ett kapitel i sig och jag skall inte gå särskilt djupt in på det. Men färgerna, dess värme eller kyla och kombinationen av dem i en bild är väldigt viktigt för att skapa en harmoni och stämning i bilden. Färgteori kan tyckas tråkigt och komplext, men det behöver inte vara det. Och det är alltid bra att ha färgerna i åtanke när man tar bilden och kanske redan innan ha en idé om hur man vill att slutresultatet skall se ut.
Textur är också något som ger liv i en bild, det gör att den ser mindre steril ut och känns mer naturlig. Textur är enkelt dock, spill ut lite extra mjöl eller socker på bordet vid en matbild, lägg en linneduk i bilden eller se till att bordet under inte är allt för blankt och perfekt. Även när man vill ta en bild på en blank glasliknande yta så kan några enstaka repor öka känslan i bilden enormt mycket.
Likaså är ljuset extremt viktigt. Kort sagt brukar man ofta säga att ljuset i en bild är allt. Med ljus kan du forma stämningen, skapa skuggor och ge bilden en dynamik och tredimensionell känsla som får motivet att framträda på rätt sätt. Men man behöver inte någon avancerad utrustning för att skapa det ljus man vill, man behöver bara tänka till lite innan.
Något så enkelt som några värmeljus kan skänka värme och känsla i dina bilder. En bild med det naturliga ljuset från ett fönster under en molnig dag kan fungera alldeles utmärkt, molnen fungerar som en softbox som gör ljuset mjukt och minskar kontrasterna. Samma bild en klar dag kan istället fungera om du vill skapa starka kontraster mellan ljus och skugga.
Slutklämmen
Ja, det finns helt klart mycket att skriva om ett sådant här ämne. Jag skulle kunna fortsätta skriva i mer detalj i evigheter men jag tror jag avrundar här, kanske kommer jag tillbaka till ämnet igen i en senare bloggpost. Om ni som läsare tycker att det låter lite intressant och vill lära er mer så kan det hända att jag slänger ihop ett lite mer detaljerat inlägg kring det med mer praktiska exempel som man kan öva på. Kanske till och med en liten kurs kan vara intressant? Låt mig veta i sådant fall så kanske det går att lösa.
Men summan av kardemumman är ändå i slutändan att du skall vara nöjd med din bild. Öva, testa och lek fram idéer. Sök inspiration! Själv får jag mycket inspiration från naturen men det kan likväl vara en scen ur en film eller ett gammalt vintageobjekt som ger idéerna. Är ni nybörjare och känner er lite osäkra? Glöm inte att alla resor börjar med de första stegen, mina första bilder (tusentals troligen) såg ut som rent skräp men man får inte ge upp då utan se det som lärdom och försöka igen. Det är i sådana lägen också ganska lätt att skylla på utrustningen och lägga idéerna på hyllan. Kameran är ett verktyg som är till för att användas, precis som en såg eller en hammare. Men sanningen är den att ni behöver faktiskt inte en dyr kamera och ljusutrustning för att ta bra bilder, det räcker gott med den kameran ni har i mobilen och använda er av ljus/lampor ni har hemma, eller bara av naturligt ljus. Jag ser dagligen helt otroliga bilder som är tagna med vanlig mobilkamera. Ja det är sant, bättre utrustning kan öka inspirationen. Det gör det för mig i alla fall. Men i slutändan är det fotografen det hela hänger på. Man blir inte en bättre fotograf för att man har en bättre kamera. Man blir det för att man övar mer och därmed får en större erfarenhet och djupare kunskap.