Att efterbehandla en bild

En bild börjar så klart med en idé, en komposition och slutligen att man tar själva bilden. Men det är faktiskt nästan bara halva jobbet innan en bild är klar. Efterbehandlingen är minst lika viktig för att skapa det man såg och lyfta fram känslan i en bild.

Om man i kameran har ställt in att ta bilder i jpeg format så görs denna efterbehandling rakt i kameran, det går snabbt och enkelt och man kan använda bilden direkt efteråt. Men det ger också väldigt få möjligheter för korrigering och personlig touch. Jag tar därför alla mina bilder i raw format, det innebär att man måste bearbeta bilden i efterhand för att få det resultat man vill ha. Man kan se raw formatet som den gamla tidens negativ. Utan behandling kommer bilden se blek och tråkig ut. Men formatet innebär också att man kan arbeta med alla de detaljer och färger som sensorn i kameran har fångat. Man får full kontroll över vad som är möjligt att bearbeta i den bild som tagits. Ibland kanske det bara rör sig om att ställa in vitbalansen och finjustera lite toner och skärpa i bilden, särskilt om bilden är perfekt exponerad från början. Men man kan också ta en annars, till synes, ganska tråkig bild och förvandla den till ett färgsprakande drama.

För det mesta jobbar jag i ett program som heter Capture One, här kan jag i princip göra allt som krävs för att lyfta fram det jag vill i bilden. I vissa fall påbörjar jag arbetet av bilden i Capture One och avslutar med detaljer i Photoshop. Men till 99% gör jag allt jobb helt i Capture One. Att jobba i Capture One, Photoshop eller Lightroom ger i princip samma möjligheter, men jag gillar det workflow jag får i Capture One och har därför valt att jobba med det programmet.

Här tänkte jag berätta om och visa ett litet exempel på en bild som, när den kom ut ur kameran i sitt raw format såg mörk, blek och ja, faktiskt lite trist ut. Det såg inte alls ut som scenen framför mig när jag tog bilden. Men med hjälp av lite snabb redigering i programmet ger det ett resultat som får bilden att framstå i helt annan dager.

I exemplet nedan har jag importerat bilden i Capture One. Jag börjar genom att justera vitbalansen och rättar till värmen i färgerna. Sedan höjer jag upp exponeringen till en rimlig nivå utan att det ljusa i himlen blir helt förstört. Jag hade exponerat bilden mot highlights, vilket innebär att jag exponerar bilden mot det ljusa i bilden för att inte tappa detaljer i himlen. Det är lätt att ta fram detaljer ur skuggorna, men om det ljusa är för kraftigt i en bild kan man inte rädda det. Men det innebär också att resten av bilden blir väldigt mörk. Jag fortsatte därefter med ett lager i botten av bilden där jag höjde skuggorna en aning, samt en där jag sänkte highlights (högdager) inställningarna för att ta fram mer detalj i himlen. Sedan lade jag en lätt lagermask längs med dimman och höjde vitheten och detaljerna i den för att göra den lite mer framträdande. Slutligen gjorde jag en lätt så kallad “colorgrading” av bilden där jag korrigerade och lyfte fram detaljer i färgerna från det som kameran hade fångat. Detta gjorde jag för att färgerna skulle representera det som jag faktiskt såg när jag tog bilden.

Är ni intresserade av en mer djupgående genomgång? En där jag går igenom hela processen från början till slut vid redigeringen av en bild. Lämna gärna en kommentar eller skicka ett meddelande till mig så kan det nog dyka upp en sådan lite längre fram.

Här ser ni resultatet i en före & efter bild. Dra bara i slidern för att se resultatet. Som ni ser kan man från en mörk och lätt underexponerad bild skapa ett intressant och färgsprakande resultat, med hjälp av en snabb och enkel bearbetning av bilden:

 
Föregående
Föregående

Gadgetarian

Nästa
Nästa

Morgondimma